18 maj 2009

En händig man...

Tankar som snurrar runt.. första året som vi tillbringade i husvagn så var det Gessle och skivan Mazarin som gick het..Lovisa älskade att sjunga och tralla till låten..
"Här kommer alla känslorna på en gång"
Själv så förknippar jag en midsommar för en herrans massa år sedan med låten.. "Jag går & fiskar".. vi var ett gäng som åkte ner till Halmstad..hihi min gamla gröna Toyota fick bekänna färg på vägen ner.
Ingenting är som det ska, likadant från dag till dag.
Allting följer samma mönster ser på stan i från mitt fönster.
Människor på rad i kö äta, jobba, sova, dö.
Jag går och fiskar, och tar en tyst minut åker ut, ut och fiskar
En chans att andas in, andas ut.
När man läser filosofer, letar mellan gamla strofer.
Tror man det var annorlunda 16, 17, 1800.
Icke så, mitt hjärta svider samma sak i alla tider.
Jag går och fiskar, och tar en tyst minut åker ut, ut och fiskar
Min chans att andas in, andas ut.
Aaaaandas ut.
Ingenting är som det ska, likadant från dag till dag.
Alla säljer samma tjänster, människor till höger vänster.
Jag kan bara så ett frö ge ett råd. Ta ditt spö!
Låt oss gå och fiska. och ta en tyst minut.
Låt oss fiska, fiska fiskar.
En chans att andas ut.
Jag går och fiskar, och tar en tyst minut.
Åker ut, ut och fiskar.
En chans att andas in andas ut.
Jag går och fiskar
Jag går och fiskar jag går, jag går, jag går och fiskar.

Största anledningen till att jag just nu är inne i en Gessle-period är nog att det är sommar..sommar är Gessle..har alltid varit och kommer alltid att vara det.
Tänk.. på 80-talet så var han en av mina idoler.. och han håller fortfarande den svenska sommaren i ett grep.


Jag kände formen av din rygg
Jag kände att du låg på min arm
Du sov så stilla tunn och trygg
Din andning mjuk och varm
Och det var allt en vacker dröm
Ingenting i den är sann
Jag vaknar med ett ryck när jag
Förstår att vi är ifrån varann
Åh jag, jag skulle vilja tänka klart
Jag skulle vilja tänka en underbar tanke
En underbar tanke idag
Åh jag, jag skulle vilja ha allt kvar
Jag skulle vilja tänka en underbar tanke
En underbar tanke idag
Jag vaknar alltid varje natt
Samma syn varenda gång
En verklighet i grått och svart
Ända bort till vår balkong
Och ingenting är lika tyst
Som en ljudlös telefon
Jag vaknar med ett ryck när jag
Förstår att du är långt ifrån
Åh jag, jag skulle vilja tänka klart
Jag skulle vilja tänka en underbar tanke
En underbar tanke idag
Åh jag, jag skulle vilja ha allt kvar
Jag skulle vilja tänka en underbar tanke
En underbar tanke idag
En underbar tanke idag...


Min första skiva som inte var med Gyllene Tider hette kort & gott "Per Gessle", på den fanns en låt som heter I syrenernas tid... den sitter fortfarande fast i min hjärna...

Jag tog mej in genom ett olåst hjärta
nån gång vid midnatt när ingen såg på
Jag ville vänta tills tiden var inne
tills vi var ensamma bara vi två
och när jag så knacka och öppna i en symfoni av varm och kall
då kände jag doften så klar som klar kristall
Vi lever i syrenernas tid
Är och andas i syrenernas tid
Går tillsammans i syrenernas tid
Kom och stanna en stund i syrenernas tid
Fick en resa till min barndoms somrar
mitt i en gryning när solen smög fram
Jag tog mej in genom ett olåst hjärta in till den morgon som blommande brann
Och jag såg stan vakna i daggen innan bilarna tog vid
Och jag var tillbaks i den tid lika berusadoch bedövad av liv
Vi lever i syrenernas tid
Ser och känner i syrenernas tid
Går och drömmer i syrenernas tid
Kom och stanna en stund i syrenernas tid

Tack Per för många sommarlåtar genom tiderna.